A túra id?pontja: 2007. 11. 24. (szombat)
Nagymaros (K) – Törökmez? th. (K) – Kóspallag (K) – Kisinóc th. (Z) – Királyrét
- Túratáv : 15 km
- Túravezet? : Ábrahám Gyula / Ábrahám Anna
- Találkozás : 7,30 óra – kor Szentendre HÉV
- Költségek : 1 500,-Ft/f? (MÁV, VOLÁN, KOMP, kisvasút)
- Visszaérkezés : 19,00 Szentendre, HÉV végállomás
Menetrend:
Királyrét neve szinte mindenki számára ismer?sen cseng: a kirándulók paradicsoma, a kisvasút, az autóút és az emberi épít?munka utolsó állomása. Börzsöny legmagasabban fekv? és legkisebb medencéje. Uralkodóink egykori kedvenc vadászterülete. Magyarország legrégebbi erdei vasútjainak egyike a Királyréti Erdei Vasút, mely az egykor 200 km-t meghaladó börzsönyi kisvasúthálózat egyik fennmaradt vonala. A Börzsöny legnagyobb medencéjének vizeit összegy?jt? Morgó patak völgyében halad a Dunaparttól Szokolya községen át Királyrétig. Királyrét szinte a hegység közepén van, a legszebb börzsönyi túrák kiinduló helye.
A Börzsöny akár világhírnévre is szert tehetett volna kisvasútjai révén, amelyek szinte az egész hegységet behálózták. Az ország legkiterjedtebb erdeivasút- hálózatának hossza 1910 és 1930 között meghaladta a 200 kilométert, bár egyszerre valamennyi soha nem üzemelt. Kirándulásaink során sokszor fedezhetünk fel kisvasútpályára emlékeztet? nyomokat.
A királyréti Erdei Vasút ma a Börzsöny egyik legismertebb kisvasútja. Amikor itt az 1970-es évek elején a teherforgalom jelent?sen lecsökkent, fontolgatták a vasút megszüntetését, de ennek elkerülésére 1975-ben a kisvasút úttör?vasúttá alakítása mellett döntöttek. Több ezren dolgoztak lelkesedésb?l, felújították a kisvasutat az úttör?vasút jellegének megfelel?en.1976-ban megindulhatott a forgalom, alig két év múlva azonban a tavaszi hóolvadás okozta árvizek megrongálták a pályát, a forgalmat le kellett állítani. Ekkor döntöttek a vasút teljes átépítésér?l, de már 760 mm nyomközzel. Az új járm?állomány a megszüntetett zempléni hegyközi kisvasútról érkezett. A vasút 1981-ben újra elindulhatott, de a kezdeti fellendülés nem sokáig tartott. A teherszállítás megsz?nt, a környékbeli lakosok a kisvasút helyett autóbusszal jártak munkába. 1992 májusában történt leállítás után az erd?gazdaság csak hosszú üzemszünet után indította újra, de innen már saját üzemeltetésben az Ipolyerd? üzemelteti.
Forrás: www.erdei-iskola.hu
yee Királyrét forever
köszi az infot, és végre egy oldal ahova lehet commentet irni